Senast uppdaterad 20.3.2017

Ansvarsfullt spelande

VÅRT ENGAGEMANG

Hos Slot Boss stöder vi ansvarsfullt spelande. Vi vill erbjuda en online-spelupplevelse som är trygg och trivsam för alla våra spelare. Majoriteten av spelarna på nätet spelar för att ha roligt, de känner sina gränser och håller sig till dessa. Det finns en minoritet spelare på nätet som förlorar kontrollen. Vi har en skyldighet att skydda denna minoritet.

Hos Slot Boss sätter vi kunden först och erbjuder råd och åtgärder för spelkontroll. Vi gör detta för att hjälpa dig hantera ditt spelande och för att se till att spelen förblir en rolig och säker fritidssysselsättning. Åtgärderna inkluderar:

  • Supportgrupper & -organisationer
  • Självbedömning
  • Råd för kontroll
  • Insättningsgränser
  • Självuteslutning
  • Föräldrakontroll

Vår kundtjänst är utbildad för att känna igen tecken på spelberoende och missbruk och den finns här för att lyssna och stödja dig när du vill kontrollera ditt spelande. Om du vill prata med någon om ett potentiellt spelproblem, vänligen kontakta vår kundtjänst support@slotboss.se

FÖRENINGAR & ORGANISATIONER

Kunder som upplever spelproblem och andra som berörs av spelproblem (inklusive vänner och familj) bör söka hjälp. Följande organisationer är tillgängliga för att ge kostnadsfri och konfidentiell rådgivning i frågor om spelproblem.

http://www.spelinstitutet.se/
Spelinstitutet erbjuder webbaserade självhjälpsprogram som hjälper dig att minska eller helt avstå från spel om pengar eller datorspel.

https://www.stodlinjen.se/
Här får du tips och råd om hur du ändrar dina spelvanor.

SJÄLVBEDÖMNING

Om du är orolig för ditt spelande (eller för någon annans) kan du överväga följande frågor för självbedömning. Dessa frågor kan hjälpa dig att bedöma om du (eller någon annan) kan tänkas ha ett problem.

  • Stannar du hemma från jobbet eller utbildningen för att spela?
  • Spelar du för att fly från ett tråkigt och olyckligt liv?
  • Om pengarna tar slut när du spelar, känner du dig vilse och förtvivlad och söker pengar för att spela igen så fort som möjligt?
  • När du förlorat, känner du att du måste försöka vinna tillbaka din förlust så fort som möjligt?
  • Har du ljugit, stulit eller lånat enbart för att få pengar att spela för eller för att betala av spelskulder?
  • Har du någonsin ljugit för att hemlighålla summan pengar eller antalet timmar du spenderat på spelande?
  • Spelar du tills dina pengar tar slut?
  • Har du p.g.a. ditt spelande förlorat intresset för din familj, dina vänner och hobbyer?
  • Står du i skuld p.g.a. ditt spelande?
  • Har andra kritiserat ditt spelande?
  • Spenderar du ogärna “spelpengar” på något annat?
  • Får bråk, frustration och besvikelser dig att vilja spela?
  • Känner du dig deprimerad eller till och med självmordsbenägen p.g.a. ditt spelande?

Ju mer du eller din vän/familjemedlem svar "ja" på dessa frågor, desto mer sannolikt är det att du eller de kan ha problem med spelandet.

Om du känner att du har ett spelproblem rekommenderar vi starkt att du tar itu med det så snart som möjligt. Att medge att du har ett problem är inte ett tecken på svaghet - det är det första steget för att återvinna ditt liv.

Kundtjänsten support@slotboss.se kan visa dig i rätt riktning eller också kan du kontakta eller Spelinstitutet 040-126058 eller Stödlinjen 020-819100 direkt.  

RÅD FÖR ATT HÅLLA I KONTROLL

Vi anser att spel alltid ska vara en trevlig fritidssysselsättning. Att minnas dessa enkla tips kan hjälpa till så att ditt spelande inte blir ett problem:

  • Kontrollera att du är medveten om den potentiella risken för spelberoende innan du börjar.
  • Spela klokt och jaga aldrig dina förluster
  • Spela endast för en summa som du har råd att förlora. Fastställ gränsvärden för insättningar, satsningar och förluster innan du börjar spela och håll dig till dem. Du kan sätta en insättningsgräns för att hantera hur mycket pengar du spenderar (se vidare nedan)
  • Ge dig själv en tidsfrist innan du börjar spela och håll fast vid den.
  • Låt inte spelande störa ditt dagliga liv; se till att du har slutfört alla dina dagliga ansvar innan du börjar spela.
  • Vänd dig inte till spelande som en alternativ inkomstkälla eller som ett sätt att betala av en skuld.
  • Spela inte om du är i tillfrisknande för ett beroende eller om du är påverkad av alkohol eller något annat ämne

För information om hur man spelar ansvarsfullt och om hur man hanterar spelproblem, kontakta kundtjänsten support@slotboss.se

INSÄTTNINGSGRÄNSER

Om du vill sätta din egen insättningsgräns (dvs. att fastställa det högsta belopp du kan sätta in per dag/vecka/månad) kan göra detta genom att kontakta oss via e-post, på support@slotboss.se eller via vår engelska live-chatt. Vår kundtjänst hjälper dig att sätta din gräns.

Innan du ökar din insättningsgräns rekommenderar vi att du noga överväger om du har råd att göra det. Bestäm dig aldrig för att öka din gräns eftersom du har förlorat pengar i hopp om att du kommer att vinna tillbaka dem genom att spela mer. Om du vill öka en gräns måste du vänta 24 timmar innan vi åtgärdar din begäran.

STÄNGNING

Hos Slot Boss kan du välja Stängning av ditt konto vilket innebär att vi stänger ditt konto på ett sådant sätt att du kan mejla oss för att återaktivera kontot om du skulle vilja spela någon gång i framtiden. Dina uppgifter är fullständigt säkra enligt vår sekretesspolicy om du väljer detta alternativ. Obs! Välj inte detta alternativ om du har eller misstänker att du har ett spelproblem eller ett spelberoende. Välj Självexkludering om du har problem med att kontrollera ditt spelande.

SJÄLVEXKLUDERING

Slot Boss ger dig möjlighet till Självexkludering från ditt konto under en viss period av mellan 6 månader och 5 år (6 månader - 1 år - 2 år - 5 år) eller permanent. Genom att välja självexkludering, kommer du att hindras från att spela hos Slot Boss för vald tid. Detta alternativ kan vara lämpligt om du har eller misstänker att du har ett spelproblem och/eller om du har svårt att kontrollera ditt spelande (se t.ex. rubriken "Självbedömning" ovan).

När du har valt att självexkludera dig innebär det med vår policy för ansvarsfullt spelande att du ej kan öppna några andra konton på någon av våra sidor under denna period, bryter du mot detta kommer alla insättningar sändas tillbaka och alla vinster kommer att annulleras.

För en lista på alla spelsajter som opereras av Intellectual Property and Software Limited​ klicka här.

För självexkluderingsperioden vi kommer att sträva till att inte skicka några marknadsföringsmaterial eller reklamerbjudanden, men det kan ta 48 timmar att träda i kraft efter att du väljer att stänga av dig själv.

Om du vill använda denna möjlighet kontakta support@slotboss.se eller använd vår engelska live-chatt för att tala med vår välutbildade kundtjänst, som kommer att hjälpa dig.

Vi uppmuntrar alla kunder som önskar stänga av sig själva att också söka självexkludering från alla andra operatörer av spelsajter som de innehar konton hos.

Vi rekommenderar att du söker stöd för ett spelproblem hos föreningar och organisationer för att hjälpa dig att hantera ditt problem (se ovan).

PAUS

Du kan ta en paus från Slot Boss om du känner att det är ett bra alternativ för dig. Pausalternativen är 1 dag - 3 dagar - 1 vecka - 2 veckor - 4 veckor - 6 veckor. När din paus är över kan du kan mejla oss för återaktivera ditt konto. Dina uppgifter är fullständigt säkra enligt vår sekretesspolicy om du väljer detta alternativ. Obs! Välj inte detta alternativ om du har eller misstänker att du har ett spelproblem eller ett spelberoende. Välj Självexkludering om du har problem med att kontrollera ditt spelande.

FÖRÄLDRAKONTROLL

Det är olagligt för någon som är under 18 år att spela spel hos Slot Boss. Vi har stränga åtgärder för att se till att vi inte tillåter någon minderårig spela. Vi utför åldersverifiering på alla kunder och ber om skriftliga bevis på ålder när om informationen är bristfällig. Kunders konton kan stängas och medel kan hållas tillbaka tills bevis på giltig ålder har bevisats.

För att hjälpa föräldrar att förhindra sina barn från att spela medan de är minderåriga finns ett antal tredjepartsapplikationer som du kan använda för att övervaka eller begränsa åtkomsten. Nedanstående filtreringsprogram hjälper föräldrar att blockera innehåll eller webbplatser som de inte vill att deras barn ska se. Dessa filter kan också användas av vuxna som vill begränsa tillgången till spelsajter som en spelande kontrollåtgärd

Net Nanny – Allmän blockerande mjukvara (finns som iOS och Android)
www.netnanny.com

CYBERsitter – Filtrerande mjukvara
www.cybersitter.com

GamBlock – Blockerande mjukvara specificerad för spelsajter
www.gamblock.com